Delimitato a Nord e a Est dalle ampie valli scavate dal Flumini Imbessu, esso digrada dolcemente nei versanti opposti, verso Pranu Suergiu ad Ovest e Brentoni-Cara Bassa al meridione. Un tempo florido bosco, è stato percorso nel 1983 da un violento incendio che ne ha messo in evidenza i resti archeologici.
La cultura di Ozieri
Essa prende il nome dal sito del suo primo rinvenimento nel 1915, la grotta di San Michele ai Cappuccini di Ozieri, ma si estende effettivamente a tutta la Sardegna. Il suo contesto evidenzia elementi di cultura materiale di derivazione orientale, come si può vedere dal confronto con le coeve culture dell'oriente mediterraneo, soprattutto per quanto riguarda gli aspetti concernenti le ceramiche e le sepolture. Essa si manifesta però con caratteristiche peculiari che ne esaltano la specificità. Nei suoi sviluppi si inseriscono progressivamente nuovi elementi culturali, quali il megalitismo, di promanazione occidentale.
Essa riprende ed incrementa lo sfruttamento dell'ossidiana del Monte Arci, l'oro nero dell'antichità, di cui la Sardegna era una fonte inesauribile. La Cultura di Ozieri appare fondamentalmente compatta ed omogenea in tutta l'isola, ma con facies di carattere regionale. Al centro e nelle barbagie si afferma progressivamente nel suo ambito il Megalitismo, e presso le numerosissime domus de janas appaiono i grandi menhir.
Nelle pianure cagliaritane ed oristanesi emerge invece il suo carattere agricolo, mantenendo però gli aspetti di cultura materiale comuni con il resto della Sardegna. La sua cronologia relativa è fissata fra il 3300 ed il 2500 a.C., anche se taluni aspetti, racchiusi sotto la definizione di sub-Ozieri perdurano ancora nelle successive fasi delle culture di Abealzu e Filigosa.
Sportello lingua Sarda
S’aposentamentu prenuràgicu si illargat in d’una prana posta in su Monti Padrillonis, pagu de 2 km. a sus de sa bidda. A sus e a Est ddi funtis baddis mannas scarravonadas de su Flumini Imbessu, custu andat a s’atra parti, a sa de Pranu Suergiu a Ovest a sa de Brentoni-Cara Bassa a bàsciu. In su 1983 un fogu mannu at bruxau parti de su boscu, chi però at postu in evidèntzia is restus archeològicus.
Sa Cultura de Otzieri.
Custa pigat su nòmini de su logu de su primu agatu in su 1915, de sa gruta de Santu Micheli in is Capuccini de Otzieri, ma si illargat in totu sa Sardigna. Su cuntestu suu ponit in craru elementus de cultura materiali de derivatzioni orientali, comenti si podit castiai de su cunfrontu cun is culturas de s’orienti mediterraneu de su pròpriu tempus, prus che totu poi is aspetus chi pigant is ceràmicas e is interrus. Custa si fait bì caraterìsticas particolaris e specìficas meda. In custus isvilupus intrant a pagu a pagu elementus culturalis nous, comenti su megalitismu, de difusioni ocidentali.
Custa torrat a pigai e mellorat s’isfrutamentu de s’ossidiana de su Monte Arci, s’oru nieddu de s’antighidadi, chi sa Sardigna ndi teniat meda. Sa Cultura de Otzieri si mustrat comenti sa matessi in totu s’ìsula, ma cun facies regionalis. A su xentru de sa Sardigna e in sa Barbàgia, crescit a pagu a pagu su Megalitismu, e in medas domus de janas nascint i menhir.
In is pranus casteddàius e aristanesus si fait prus forti sa parti agricola, pighendi ancora però is aspetus de cultura materiali pròprius de su restu de sa Sardigna. Sa cronologia sua est in mesu de su 3300 e su 2500 a.C., fintzas chi cancua caraterìstica durat fintzas po is fasis culturalis a pustis, comenti cussas de Abealzu e Filigosa.